Data: 08-11-2024
Zarząd Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski na posiedzeniu w dniu 29 października br. podjął dwa stanowiska dotyczące oświaty:
- w sprawie zarządzania siecią szkół w gminie i powiecie
- w sprawie dotacji przekazywanych przez gminy dla przedszkoli niesamorządowych.
Oba stanowiska zostały wypracowane przez Komisję Spraw Społecznych, Oświaty i Kultury, która jest organem doradczym Zarządu.
W stanowisku dotyczącym zarządzania siecią szkół strona samorządowa wnosi o:
- Uproszczenie aktualnie obowiązującej procedury likwidacji szkół, w tym:
– Wskazanie literalnie w przepisach prawa jakie determinanty warunkujące powodzenie procesu likwidacji są niezbędne do wykazania przez samorząd podejmujący się tego zadania oraz jakie dokumenty należy dołączyć, by uzyskać pozytywną opinię organu nadzoru, ponieważ aktualne przepisy są zbyt ogólne w tym zakresie i pozwalają wydać nie do końca odzwierciedlającą rzeczywistość decyzję,
– Określenie w przepisach prawa dolnego limitu uczniów w oddziale, który pozwalałby na jego likwidację (znane są przypadki, gdzie oddział liczy zaledwie dwóch uczniów);
– Liberalizację przepisów przekształcających małe wiejski szkoły w filie większych szkół gminnych, które to mogłyby realizować obowiązek przedszkolny i szkolny w klasach I-III; - Uregulowanie kwestii planowania w oświacie – wyeliminowanie problemu zgłaszania dużej liczby uczniów do szkół z końcem sierpnia danego roku, który destabilizuje działania JST w kwestii organizacji oddziałów w szkołach.
W stanowisku dotyczącym przekazywania przez gminy dotacji dla przedszkoli niesamorządowych apelujemy o:
- zlikwidowanie w art. 35 Ustawy o finansowaniu zadań oświatowych zapisu „każdy wydatek poniesiony na cele działalności” i wprowadzenie szczegółowego katalogu wydatków, które mogą być pokrywane z dotacji, w tym również wydatków na kształcenie specjalne;
- wprowadzenie odgórnych regulacji dotyczących wysokości wynagrodzeń organów prowadzących ww. placówki;
- wprowadzenie przepisów umożliwiających wstrzymanie wypłacania dotacji w sytuacji, gdy placówka nie wywiązuje się ze swoich obowiązków (np. terminowego przekazywania informacji o dzieciach) lub utrudnia przeprowadzenie kontroli (np. nie udostępnia dokumentacji);
- wprowadzenie zasady wypłaty dotacji na podstawie danych zawartych w SIO, a nie na podstawie oświadczenie organu prowadzącego przedszkole niesamorządowe. Dzięki temu organ prowadzący będzie rzetelnie pilnował, aby dziecko zostało przypisane do danej placówki;
- wprowadzenie przepisów umożliwiających przeprowadzanie przez samorządy kontroli krzyżowych, w przypadku, gdy organ prowadzący przedszkole niesamorządowe prowadzi przedszkola na terenie więcej niż jednej gminy.
Ponadto wnioskujemy o:
- ustawowe, odgórne określenie kwoty bazowej, jednakowej dla wszystkich,
- zniesienie zależności pomiędzy wydatkami JST na przedszkola samorządowe, a wysokością dotacji dla przedszkoli niesamorządowych,
- uwzględnienie w liczbie dzieci, które są liczone do PKD dzieci będących obywatelami Ukrainy i dzieci z orzeczeniami i niepełnosporawności,
- zmianę zasad dotyczących ponoszenia kosztów zajęć dodatkowych,
- zniesienie zasady ustalania PKD w oparciu o liczbę dzieci z dnia 30 września bieżącego roku.
Pobierz pełną treść stanowisk: