Podsumowanie posiedzenia KWRiST

Data: 29-09-2022

27 września w siedzibie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji odbyło się posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

 

STAWKI ZA WODĘ ORAZ ZARZĄDANIE SYSTEMEM WODNO-KANALIZACYJNYM

 

Sekretarz strony samorządowej Marek Wójcik zwrócił uwagę na źle układającą się współpracę samorządów z Wodami Polskimi, stąd propozycja dyskusji na ten temat. Wydawało się, że po ostatnim spotkaniu z udziałem ministra Grabarczyka nastąpi przełom w relacjach, że Wody Polskie będą przyjmować wnioski samorządów dotyczące przeszacowania cen wody, bo sytuacja gospodarcza w kraju ewidentnie wpływa na wzrost kosztów dostarczania wody. Zdaniem strony samorządowej Wody Polskie nie traktują samorządów jako partnera.

 

Paweł Rusiecki, zastępca prezesa Wód Polskich zaznaczył, że Wody Polskie działają zgodnie z przepisami prawa w zakresie regulacji, czego wymownym wskaźnikiem jest ilość spraw sądowych, które Wody Polskie wygrały. Wyraził on zrozumienie dla potrzeby podnoszenia cen wody w trybie 24J (tryb o skróceniu obowiązującej taryfy), ale trzeba pamiętać, że to jest tryb szczególny. Ustawodawca założył, że taryfa jest ustalana na 3 lata, by odbiorca wiedział ile go będzie kosztować woda. Tryb 24J bierze pod uwagę tylko te elementy, których dostawca w ramach trybu 24B (standardowego) nie mógł uwzględnić. Energia jest jednym z takich elementów i jest akceptowalna w trybie 24J, jednakże zdaniem Wód Polskich wzrost cen energii nie jest aż tak wysoki jak mówią o tym media. Tryb art. 24J zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków jest trybem szczególnym i dwuetapowym. W pierwszym etapie regulator ocenia czy przedłożone we wniosku taryfowym powody wzrostu cen mają podstawę formalno-prawną w tym trybie, w drugim etapie następuje ocena nowego wniosku taryfowego. Decyzje negatywne wynikają z błędnego przedstawienia przez samorządy czynników wzrostu, które nie mieszczą się w trybie 24J, dlatego cały wniosek jest oceniany negatywnie. Pozytywnie zostały zatwierdzone 23 wnioski, z tego 10 samorządów dokonało dopłaty do cen. Niebawem Wody Polskie opublikują raport, jak wyglądała od 2006 roku do I półrocza 2022 roku współpraca między samorządem a jego spółką wodno-kanalizacyjną (kiedy były wypłacane dywidendy, w jakich ilościach, kiedy były umarzane udziały i w jakich ilościach, kiedy dokonywano zakupu przez wodociągi spółek miejskich). Zdaniem Wód Polskich już teraz widać, jak duża kwota pieniędzy została wypłacona, która mogła w przedsiębiorstwach funkcjonować i zasilać ich budżet z przeznaczeniem na realizację zadań czy to inwestycyjnych, czy ograniczających wzrosty cen.

 

Pan prezes podkreślał, że woda musi być dostępna cenowo. Rząd wdraża II dyrektywę wodną (jakościową), która w znaczny sposób podniesie koszty inwestycyjne w obszarze wody. Dlatego warto się zastanowić, co spowoduje wdrożenie tej dyrektywy, ile będzie kosztowała cena wody i ścieków. Tym samym Wody Polskie zachęcają samorządy do podjęcia działań, które mają zminimalizować podwyżki, chociaż na jeden rok.

 

Strona samorządowa jest oburzona takim podejściem Wód Polskich do tematu, straszeniem wyrokami sądów oraz oceną wypłat dywidend, czy umarzania udziałów przez spółki wodociągowe. Samorządy pytają co bardziej szczególnego niż COVID, czy wojna, co wpływa na sytuację na rynku musi się jeszcze wydarzyć, by Wody Polskie uwzględniły wnioski samorządów. Niestety wzrost cen energii znacząco wpływa na wzrost cen dóbr i usług, w tym wody. Nikt nie spodziewał się takiego wzrostu cen energii. Dodatkowo podniesienie płacy minimalnej wpływa na koszty osobowe przedsiębiorstw, również spółek wodnych. To dwa główne czynniki wpływające na podniesienie kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw wodnych. Niezrozumiałym jest zatem odmawianie zgody na podniesienie cen wody i wymaganie od samorządów by wstrzymały się z podwyżkami chociażby o rok, a w kolejnym roku (wyborczym) ceny poszybują znacznie więcej w górę, co z pewnością zostanie źle odebrane przez mieszkańców. Koszty energii, paliw i opłaty środowiskowe są porównywalne dla Polski i innych krajów europejskich, ale ceny wody niestety już nie. Nie da się utrzymać ceny wody na tak niskim poziomie przy rosnących kosztach. Strona samorządowa wnioskuje o pilne spotkanie w tej kwestii z Ministrem Infrastruktury, a także spotkanie przedstawicieli korporacji samorządowych branży z przedstawicielami Wód Polskich, w celu omówienia spraw spornych.

 

Podczas posiedzenia pozytywnie rozpatrzono następujące wnioski:

 

  1. Wniosek Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego o upoważnienie Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej do wyrażenia opinii wiążącej do projektu „Kujawsko-Pomorskiego Programu Wspierania Rodziny na lata 2023-2028 Rodzina jest najważniejsza”
  2. Wniosek Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego o upoważnienie Zespołu ds. Infrastruktury, Urbanistyki
    i Transportu do wyrażenia opinii wiążącej do:
  • projektu rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie dziennika budowy oraz systemu Elektroniczny Dziennik Budowy;
  • projektu rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie książki obiektu budowlanego oraz systemu Cyfrowa Książka Obiektu Budowlanego;
  • projektu rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie centralnego rejestru osób posiadających uprawnienia budowlane i centralnego rejestru ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie.

 

3. Wniosek Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej o upoważnienie Zespołu ds. Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej do wydania opinii wiążącej do:

  • projektu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie rocznego sprawozdania przedsiębiorstwa społecznego;
  • projektu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie wzoru wniosku przedsiębiorstwa społecznego o finansowanie składek oraz trybu ich finansowania;
  • projektu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie szczegółowego trybu oceny wniosku
    o przyznawanie akredytacji i statusu ośrodka wsparcia ekonomii społecznej oraz wzoru wniosku o ich przyznanie;
  • projektu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie Krajowego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej;
  • projektu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie określenia wzorów zaświadczeń
    i oświadczeń dołączanych do wniosku o wpis spółdzielni socjalnej do Krajowego Rejestru Sądowego

4. Wniosek Kancelarii Prezesa Rady Ministrów o upoważnienie Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego do wydania opinii wiążącej do projektu rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie inwentaryzacji infrastruktury i usług telekomunikacyjnych (nr WPL 193)

5. Wniosek Kancelarii Prezesa Rady Ministrów o upoważnienie Zespołu ds. Społeczeństwa Informacyjnego do wydania opinii wiążącej do projektu ustawy o przekształceniu Centralnego Ośrodka Informatyki w Agencję Informatyzacji

6. Wniosek Ministerstwa Zdrowia o wyrażenie zgody na upoważnienie Zespołu do Spraw Ochrony Zdrowia i Polityki Społecznej do wydania opinii wiążącej do projektu Programu rozwoju e-zdrowia w Polsce na lata 2022 – 2027 (z zastrzeżeniem, że jak będzie negatywna ocena na zespole, to temat powróci na plenarne posiedzenie KWRiST)

7. Wniosek Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o upoważnienie Zespołu ds. Energii, Klimatu i Środowiska
do wydania opinii wiążącej lub zastosowanie trybu obiegowego do projektu rozporządzenia Rady Ministrów
w sprawie listy inwazyjnych gatunków obcych stwarzających zagrożenie dla Unii i listy inwazyjnych gatunków obcych stwarzających zagrożenie dla Polski, działań zaradczych oraz środków mających na celu przywrócenie naturalnego stanu ekosystemów

8. Wniosek Ministerstwa Finansów o wyrażenie zgody na upoważnienie Zespołu ds.  Społeczeństwa Informacyjnego do wydania opinii wiążącej do projektu rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur

9.Wniosek Ministerstwa Rozwoju i Technologii o wyrażenie zgody na upoważnienie Zespołu ds. Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu do wydania opinii wiążącej do projektu ustawy o zmianie ustawy o planowaniu
i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw (UD369).

 

Pozytywnie zaopiniowano:

 

  1. Projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców
  2. Projekt rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie wykazu inwestycji w ramach planu rozwojowego kwalifikujących się do objęcia wsparciem o charakterze bezzwrotnym oraz w ramach których wsparcie zwrotne przyznawane w formie pożyczki może podlegać umorzeniu
  3. Projekt podziału rezerwy subwencji ogólnej w 2022 roku (Ministerstwo Finansów)
  4. Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie granicy portu morskiego w Nowym Świecie
  5. Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wzoru wniosku o wydanie zgody na wykorzystanie pasa technicznego do innego celu niż utrzymanie brzegu w stanie zgodnym z wymogami bezpieczeństwa i ochrony środowiska oraz wykazu dokumentów, które należy dołączyć do wniosku
  6. Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie wykazu gmin, którym przysługuje część rekompensująca subwencji ogólnej za rok 2021
  7. Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie ustalenia kwot wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnionych od podatku od spadków i darowizn i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem oraz skal podatkowych, według których oblicza się ten podatek
  8. Projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie adnotacji w sprawie zbiegu egzekucji oraz dokonywania doręczeń przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego albo z użyciem środków komunikacji elektronicznej pomiędzy organami egzekucyjnymi oraz pomiędzy organem egzekucyjnym a komornikiem sądowym
  9. Pakiet projektów Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie specjalnego obszaru ochrony siedlisk (Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska)
  10. Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie specjalnego obszaru ochrony siedlisk Tatry (PLC120001);
  11. Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie specjalnego obszaru ochrony siedlisk Pieniny (PLC120002);
  12. Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie specjalnego obszaru ochrony siedlisk Torfowiska Orawsko-Nowotarskie (PLC120003);
  13. Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie specjalnego obszaru ochrony siedlisk Koło Grobli (PLH120008);
  14. Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie specjalnego obszaru ochrony siedlisk Kwiatówka (PLH120056);
  15. Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie specjalnego obszaru ochrony siedlisk Dąbie (PLH120064);
  16. Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie specjalnego obszaru ochrony siedlisk Lubogoszcz (PLH120081);
  17. Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie specjalnego obszaru ochrony siedlisk Wiśliska (PLH120084);
  18. Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie specjalnego obszaru ochrony siedlisk Tarnawka (PLH120089);
  19. Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie specjalnego obszaru ochrony siedlisk Pleszczotka (PLH120092);
  20. Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie specjalnego obszaru ochrony siedlisk Tylmanowa (PLH120095);
  21. Projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie specjalnego obszaru ochrony siedlisk Jaskinia Oblica (PLH120097).

 

Projektu ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie Krajowego Centrum Przetwarzania Danych (UD424) (Kancelaria Prezesa Rady Ministrów) skierowano do prac Zespołu ds. Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu.

 

Wstępnie na 12 października uzgodniono hybrydowe spotkanie specjalne w sprawie wzrostu cen energii, a kolejne posiedzenie KWRiST odbędzie się 25 października br.