Podsumowanie posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego

Data: 27-01-2023

25 stycznia br. w siedzibie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w Warszawie odbyło się posiedzenie Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele Ogólnopolskiego Porozumienia Organizacji Samorządowych.

 

Informacja Ministerstwa Aktywów Państwowych na temat aktualnej sytuacji dotyczącej dystrybucji węgla.

 

Informację ze strony resoru przedstawił Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Karol Rabenda. Na wstępie przedstawiciel resortu poinformował, że indywidualne problemy związane z dostarczaniem surowca do punktów odbioru są na bieżąco rozwiązywane. Tworzone są również kolejne nowe punkty dystrybucyjne. Do końca 2022 roku udało się wydać 873.000 ton węgla, od początku stycznia już wydano 400.000 ton, a dziennie wydawane jest ok. 40.000 ton.

 

W nawiązaniu do powyższej informacji głos zabrał Sekretarz strony samorządowej KWRiST Marek Wójcik. Podziękował za zrealizowane spotkanie problemowe, które odbyło się 3 tygodnie temu, gdzie udało się nakreślić najpilniejsze problemy oraz podjąć kluczowe ustalenia. W nawiązaniu do tego Sekretarz zwrócił uwagę na fakt, że wciąż jeszcze występują indywidualne problemy z dystrybucją, które wymagają pilnego usprawnienia. Ponadto Sekretarz ponowił pytanie jak będzie można wykorzystać węgiel, który w perspektywie najbliższych miesięcy nie zostanie zakupiony przez mieszkańców i pozostanie w dyspozycji JST. Samorządy mają wątpliwości, czy teraz zamawiać mniej surowca, aby potem nie pozostać z węglem, którego nie uda się wykorzystać.

 

Wiceminister Karol Rabenda odpowiedział, że każde indywidualne problemy resort oraz spółki starają się szybko rozwiązywać. Co do kwestii zagospodarowania surowca po okresie grzewczym, Ministerstwo Aktywów Państwowych (MAP) rozważa różne rozwiązania:

 

  • węgiel na podstawie złożonych wniosków, uprawnieni mieszkańcy będą mogli kupić nawet w maju
  •  w niektórych gospodarstwach sygnalizowane jest zapotrzebowanie większą ilość węgla niż 3 tony – MAP przygotowuje stosowną nowelizację ustawy, aby można było dokupywać węgiel poza limitem ustawowym
  • Pojawia się również szansa na wykorzystanie węgla dla celów produkcji ciepła przez kotłownie komunalne. Niewykorzystany bezpośrednio przez mieszkańców surowiec, będzie mógł być zostać zakupiony od spółek na te właśnie cele. Kwestie będą regulować aneksy do umów ze spółkami dystrybuującymi.
  • Powyższe kwestie będą na bieżąco analizowane pod koniec okresu grzewczego i w miarę potrzeby uruchamiane będą odpowiednie mechanizmy i procedury.

 

W tym punkcie Przewodniczący ZGWRP Krzysztof Iwaniuk zapytał wiceministra Rabendę, czy dystrybucja węgla przez gminy będzie również realizowana przed kolejnym okresem grzewczym? Jak stwierdził przedstawiciel MAP, resort jest na etapie analiz w tej kwestii. Doświadczenie pokazało, że realizacja tego działania świetnie sprawdziła się w sytuacji kryzysowej (wpłynęła m.in. na cenę i podaż). Ewentualne powtórzenie formuły zależne będzie od sytuacji rynkowej i ogólnej dostępności surowca. Nic nie jest wykluczone. Jeżeli sytuacja ogólna będzie przemawiała za potrzebą powtórzenia tego rozwiązania, to z pewnością do zaangażowania gminy zostaną zaproszone nieco wcześniej niż w poprzednim roku (pod koniec okresu wakacyjnego), traktując system samorządowy jako alternatywny i awaryjny. Przy okazji dyskutowanego tematu, Eugeniusz Gołembiewski, Burmistrz Kowala, reprezentant Unii Miasteczek Polskich poddał w wątpliwość, czy w wypadku ponownego zastosowania dodatku węglowego, należałoby kierować się tylko kryterium posiadanego kotła, czy nie wprowadzić kryterium dochodowego, które pozwoliłoby na uzyskanie go przez najbardziej potrzebujących.

 

Wniosek Związku Gmin Wiejskich RP o dyskusję na temat niezbędnych zmian Programu oczyszczania kraju z azbestu na lata 2009-2032 r. oraz zwiększenia wsparcia dla właścicieli nieruchomości, na terenie których w dalszym ciągu znajdują się wyroby zawierające azbest

 

Wniosek przedstawił Dyrektor biura ZGW RP Marek Świętalski, ukazując jednocześnie skalę problemu, którego podstawą jest brak możliwość terminowej realizacji Programu Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032. Jak wynika z ustaleń, najistotniejszym problemem nie jest samo usuwania azbestu z przestrzeni publicznej i prywatnej (na co są środki), lecz brak zasobów na pokrycie dachów po usunięciu eternitu. Elementów opóźniających cały proces jest wiele, na co zwrócił uwagę przedstawiciel ZGW RP. Przewodniczący obradom Wiceminister Paweł Szefernaker stwierdził, iż wniosek strony samorządowej będzie miał odzwierciedlenie w dalszych pracach KWRiST, w co zaangażowane będą poszczególne odpowiedzialne za wszelkie procesy resorty.

 

Informacja Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na temat działań podejmowanych na rzecz rozwiązania problemu odbierania praw jazdy za przekroczenie prędkości w świetle wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 grudnia 2022 r. (wniosek strony samorządowej).

 

W tym punkcie głos zabrał Starosta Poznański Jan Grabkowski, który podkreślił potrzebę nakreślenia jednoznacznych przepisów wynikających z wyroku TK, które mogłyby być stosowane przez wszystkie starostwa. Aktualnie w tym obszarze mamy do czynienia z chaosem kompetencyjnym.

 

Na potrzebę wyjaśnienia, głos zabrała pani Renata Leoniak, Zastępca Dyrektora Departamentu Porządku Publicznego MSWiA, która przedstawiła kwestię z perspektywy resortu. W swojej wypowiedzi zauważyła, że powyższa kwestia w opinii MSWiA znajduje się gestii Ministerstwa Infrastruktury. W odpowiedzi na to głos zabrał mecenas Grzegorz Kubalski ze Związku Powiatów Polskich, który zwrócił się do Wiceministra Pawła Szefernakera z prośbą o rozstrzygnięcie z którym resortem należy ustalać konkretne kwestie i wyjaśniać wątpliwości. Dopóki nie zostanie rozwiązany negatywny spór kompetencyjny, z punktu widzenia starostw powiatowych trudno będzie móc podejmować jednoznaczne i spójne działania.

 

Przewodniczący Jan Grabkowski stwierdził, iż starostwa nie posiadają środków na to, aby prowadzić tak liczne postępowania administracyjne, które wynikać będą z wyroku Trybunału i niejednoznacznych jego interpretacji. Wiceminister Paweł Szefernaker obiecał uzyskać w tej kwestii odpowiednią interpretację.

 

Informacja Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie na temat aktualnej sytuacji w zakresie ustalania taryf na wodę (wniosek strony samorządowej).

 

Na posiedzeniu Prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie reprezentowała pani Joanna Kicińska, dyrektor Departamentu Gospodarki Wodno-Ściekowej w Wodach Polskich. W swojej wypowiedzi pani dyrektor zauważyła, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy wpłynęło 745 wniosków o zmianę taryf, z tego 60 zostało zatwierdzonych (żadna w wyniku wyroku sądowego), wydano też 294 negatywne decyzje. 35 wniosków zostało już pozytywnie rozpatrzonych i czeka na wydanie decyzji administracyjnej, a 215 nadal czeka na weryfikację. Jak stwierdziła pani dyrektor, zatwierdzanie taryf to często długotrwały i skomplikowany proces, który wymaga również dużej uwagi ze strony zakładów wodno-kanalizacyjnych, a popełniane błędy również przyczyniają się do odrzucania wniosków o skracanie obowiązywania taryf. Przedsiębiorstwo Wody Polskie stara się działać sprawnie i przekazywać informacje zwrotne wnioskodawcom, co jak i gdzie poprawić. Przedstawiciele strony samorządowej podkreślali, iż powyższy proces jest zbyt długi, a już teraz przedsiębiorstwa są na skraju wydolności finansowej. Strona samorządowa po raz kolejny podkreśliła potrzebę zasadniczej zmiany sposobu zatwierdzania wniosków, ponieważ w tym tempie może dojść do zatrzymania efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstw wodno-kanalizacyjnych.

 

Pełna relacja z posiedzenia dostępna jest TUTAJ.