Badania na temat aktualnej sytuacji USC w toku

Data: 25-04-2016

Od stycznia br. 5 organizacji regionalnych (Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski, Śląski Związek Gmin i Powiatów, Związek Gmin Lubelszczyzny, Związek Gmin Pomorskich, Zrzeszenie Gmin Województwa Lubuskiego) prowadzi badania nt. aktualnej sytuacji urzędów stanu cywilnego. Obecnie zakończono etap zbierania ankiet: uzyskaliśmy aż 504 odpowiedzi –  to pierwszy i jak dotąd jedyny tego rodzaju projekt badawczy, który swoim zasięgiem objął urzędy w tak odległych od siebie regionach Polski. Wstępna analiza danych z badań uwidacznia, iż istnieje bardzo duża potrzeba monitoringu działalności USC i ich zróżnicowanej struktury funkcjonowania w gminach wiejskich, miejsko-wiejskich i miejskich.

 

Poza prowadzonym projektem badawczym, jednocześnie Zespół Kierowników USC w ramach Ogólnopolskiego Porozumienia Organizacji Samorządowych aktywnie uczestniczy w pracach grupy analitycznej powołanej przez Ministerstwo Cyfryzacji (Grupa Robocza BUSC), która zajmie się opracowywaniem i testowaniem rozwiązań zwiększających funkcjonalność systemu teleinformatycznego rejestracji stanu cywilnego. Formuła współpracy polega na cyklicznych, cotygodniowych spotkaniach w głównej siedzibie Centralnego Ośrodka Informatyki, według wcześniej ustalonego harmonogramu. Taka intensywność współpracy jest wymagana dla utrzymania przyjętych terminów wdrażania zmian w systemie. Pierwsze spotkanie Grupy odbędzie się 27 kwietnia w siedzibie Centralnego Ośrodka Informatyzacji przy MC w Warszawie.