Po spotkaniu Zespołu ds. Systemu Finansów Publicznych KWRiST

Data: 08-02-2021

Głównym celem spotkania zespołu, które odbyło się 4 lutego 2021 r. było zaopiniowanie projektu ustawy o zmianie ustawy o Karcie Dużej Rodziny, ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.

 

Dyrektor Departamentu Polityki Rodzinnej MRiPS Olgierd Podgórski przybliżył główne założenia nowelizacji. Zmiany dotyczą przede wszystkim:

  • wyświetlania karty w publicznej aplikacji mObywatel – dotychczas nie było to możliwe,
  • likwidacji części obowiązków sprawozdawczych samorządów,
  • ujednolicenia kwoty na obsługę zadań związanych z wydawaniem kart dużej rodziny – (na wniosek samorządów, kwota zostaje podniesiona z 10-14 zł do 17 zł).

 

Strona samorządowa zwróciła uwagę na to, że w porównaniu do pierwotnego projektu nowelizacji kwotę dotacji zmniejszono z 23 zł do 17 zł. Zdaniem samorządowców Ministerstwo nie zaprezentowało wyliczeń, a swoje działania uzasadniło uzgodnieniami z Ministerstwem Finansów i zmniejszeniem dochodów państwa m.in. z CIT i w związku z tym proponowane podwyższenie dotacji obniżono. Kwota 23 zł odzwierciedlała rzeczywiste koszty, kwota 17 zł nie. Ponadto wydawanie karty dużej rodziny to zadanie z zakresu administracji rządowej, więc powinno być pokrywane w całości z budżetu państwa. Jeśli koszty wynoszą rzeczywiście 23 zł, to taka powinna być dotacja państwa.

 

Warto zwrócić uwagę, że koszty zadania to głównie koszty osobowe. Płaca minimalna w ostatnich latach wzrosła o ok. 60%. Samorządy nie mogą płacić pracownikowi stawki poniżej minimalnego wynagrodzenia. To niestety pokazuje, że zadania z zakresu administracji rządowej są niedofinansowane. Brakuje analizy rzeczywistych kosztów ze strony Ministerstwa, o którą strona samorządowa zawnioskowała. Niepokojący zdaniem samorządów jest również mechanizm korekty kwot dotacji – jeśli w danym roku kwota przewidziana w budżecie będzie zbyt niska, to Minister ds. Rodziny i Polityki Społecznej może zastosować mechanizm korygujący, który będzie dotyczył m.in. kwot za realizację zadania, czyli wspomnianych 17 zł. Faktycznie więc samorządy mogą otrzymywać jeszcze mniej. Pojawiło się również pytanie dlaczego tak wysokie kwoty zostały zarezerwowane na obsługę tego zadania w ministerstwie (5 – 6 mln) – czy to faktycznie muszą być tak duże pieniądze. Pytano również o wskaźnik waloryzacji – czy będzie korygowany o wzrost cen i usług, czy o wzrost płacy minimalnej, o co samorządy wnioskują już od dawna.

 

W odpowiedzi Dyrektor Departamentu Polityki Rodzinnej MRiPS zwrócił uwagę na fakt, że kwota 17 zł i tak jest większa aniżeli samorządy chciały, bo postulowano 14 zł. Kwoty bazują na czasochłonności jaka potrzebna jest na obsługę wniosków, a zadanie nie jest skomplikowane. Dzisiaj gminy otrzymują na realizację tego zadania ok. 1,5 mln zł. Zaproponowane zmiany spowodują wzrost tej kwoty o ok. 700 tys. zł. Dyrektor podkreślił też, że mechanizm korygujący jest obowiązkiem wynikającym z ustawy o Radzie Ministrów, a w przypadku Karty Dużej Rodziny nie ma mowy o tym, by środków mogło zabraknąć. Jeśli chodzi o środki zarezerwowane w budżecie Ministerstwa na realizację zadania – w znacznej mierze są przeznaczone na wydruk KDR. Sama obsługa zadań w ministerstwie to kwota ok 100 tys. zł w skali roku.

 

Podsumowując dyskusję samorządowcy uznali, że na ustawę trzeba patrzeć całościowo, dlatego pozytywnie zaopiniowano projekt ustawy o zmianie ustawy o Karcie Dużej Rodziny, ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Zobowiązano jednak MRiPS do przedstawienia wyliczeń dla kwoty 17 zł.

 

Członkiem Zespołu ds. Systemu Finansów Publicznych z ramienia Ogólnopolskiego Porozumienia Organizacji Samorządowych jest Wiceprzewodniczący SGiPW Ryszard Nawrocki.