Raport na temat realizacji obowiązku szkolnego w formie nauczania zdalnego i problematyki powszechności udziału

Data: 12-08-2020

Obowiązek szkolny dotyczy wszystkich dzieci chodzących do szkoły podstawowej. Każda absencja stanowi problem dla uczniów, szkół, a także organów prowadzących. W wypadku zaistnienia konieczności dalszego prowadzenia nauczania zdalnego, musimy posiadać katalog dobrych praktyk i odpowiednich procedur, które pozwolą nam na skuteczną mobilizację uczniów do uczestnictwa w zajęciach. Biorąc pod uwagę ów fakt, przeprowadziliśmy badanie, w którym prosiliśmy lokalnych włodarzy, aby poinformowali nas o skali problemu nieuczestnictwa uczniów w nauczaniu zdalnym. Wyniki badania zawarliśmy w raporcie, którego pełną treść można pobrać poniżej. 

 

Celem działania było zbadanie poziomu uczestnictwa dzieci w nauczaniu zdalnym, obowiązującym od połowy marca 2020 roku do końca roku szkolnego. Badanie ankietowe nie miało na celu weryfikacji efektywności tego sposobu realizacji zadań oświatowych, lecz sprawdzenie skali uczestnictwa w tej formule kształcenia. Ankietę przeprowadzono wśród organów prowadzących w dniach od 8 do 24 lipca 2020 roku. W badaniu udział wzięło 157 wielkopolskich gmin i miast na prawach powiatu, które prowadzą szkoły podstawowe (68% gmin i miast na prawach powiatu).

 

Wyniki badania

 

W 54 JST stwierdzony został problem absencji (większy lub mniejszy) w nauczaniu zdalnym, co stanowi 32% respondentów. Najczęściej pojawiającymi się odpowiedziami dotyczącymi przyczyn absencji były „Brak sprzętu komputerowego” (61% odpowiadających), „Problem z łączem internetowym” (80%) oraz „Trudna sytuacja domowa” (45%). Samorządy lokalne i szkoły podejmowały działania mające na celu zwiększenie frekwencji w zajęciach. Był to m.in. zakup sprzętu, szkolenia dla nauczycieli, wzmocnienie opieki psychologiczno-pedagogicznej i indywidualne działania nauczycieli oraz wychowawców.

 

Absencja i brak uczestnictwa w zajęciach zdalnego nauczania, w skrajnych przypadkach stawały się podstawą do nieklasyfikowania na koniec roku szkolnego – według ankietowanych stało się to w 15 przypadkach. Jednocześnie ankietowani w wiekszości zauwazyli konieczność wprowadzenia odpowiednich zmian w prawie, które pozwoliłyby na skuteczniejsze egzekwowanie obowiązku szkolnego w trakcie nauczania zdalnego.

 

Pełna treść raportu do pobrania poniżej:

 

Raport – oświata w pandemii w Wlkp.